De toekomst van werken

DE TOEKOMST VAN WERKEN

Hoe ziet het werken eruit post-Corona? Komen we nog met z’n allen naar kantoor? Vergaderen we op dezelfde manier? Werken we dan wel met de juiste middelen? Doen we dit op een veilige manier? Welke risico’s zijn er dan?

Slider

DE TOEKOMST VAN WERKEN

 

Door het coronavirus zijn wij massaal gedwongen om anders met werk om te gaan. Het thuiswerken is in een stroomversnelling geraakt en door de huidige richtlijnen kijken we anders naar onze manier van werken en de indeling en de bezetting van het kantoor. Niet alleen op het gebied van kantooromgevingen verandert er een hoop, ook qua technologie brengt het werken van de toekomst nieuwe uitdagingen met zich mee. Nu het stof is gedaald is het tijd om verder te kijken.

Hoe ziet het werken eruit post-Corona? Komen we nog met z’n allen naar kantoor? Vergaderen we op dezelfde manier? Werken we dan wel met de juiste middelen? Doen we dit op een veilige manier? Welke risico’s zijn er dan?

Om dit beter te begrijpen en de behoeftes te peilen van onze klanten hebben GZ OfficeXperience en Successfully IT de handen ineen geslagen om een uniek concept aan te bieden die het beste van beide werelden biedt. Je leest er hier alles over!

Onlangs hebben wij onze klanten in een onderzoek gevraagd hoe zij het werken van de toekomst voor zich zien. Wij stelden daarin de vraag of men verwacht dat de werknemers weer terug naar kantoor gaan om samen te werken, of deels thuis blijven werken. Uit de antwoorden blijkt dat het merendeel van de mensen verwacht ook na corona (deels) thuis te zullen blijven werken. 

Daarnaast stelden we de vraag hoe de werkomgeving van de toekomst eruit zal komen te zien. De meest genoemde punten? 

– minder bureaus in een ruimte 
– meer thuiswerken 
– meer ruimtes voor vergaderen en ontmoeten

GZ en Successfully hebben naar aanleiding van deze uitkomsten en eigen bevindingen een projectteam samengesteld uit alle disciplines, om je geheel te kunnen adviseren en ontzorgen als het gaat om het werken van de toekomst.

HET KANTOOR VAN DE TOEKOMST

Interpretatie en visualisatie.

Het kantoor van de toekomst

 

 

 

 

 

 

Op basis van de antwoorden uit de survey hebben wij een fictief ontwerp gemaakt voor de Future OfficeXperience. In deze ruimte zijn de drie duidelijkste antwoorden zichtbaar; meer ruimtes voor vergaderen en ontmoeten, meer thuiswerken en, boven alles, minder bureaus in één ruimte.

DE RECEPTIE

bezoekers- en personeelsregistratie

Omdat er minder bureaus in het kantoor van de toekomst aanwezig zullen zijn, zal er een werkplekbeheersysteem als iotspot® zijn waar je je werkplek voor die dag kunt reserveren. Kom je spontaan langs kantoor en wil je toch even wat werk verzetten aan een bureau? Bij de receptie is te zien hoe veel werkplekken beschikbaar zijn. Ook wordt hier de registratie bijgehouden van het aantal personen in het pand.

THE MEETING HUB

samenkomen en ontmoeten

Het kantoor wordt meer een plek om samen te komen, te overleggen en te sparren, geen grote kantoortuin met rijtjes werkplekken meer. In de meeting-hub zijn diverse overlegmogelijkheden zoals een modulaire lounge, verschillende één-op-één zitjes, aanlandwerkplekken en ruimtes om te video-bellen. In een dergelijke gedeelde ruimte is het belangrijk dat de akoestiek in orde is. Er zijn hier dus veel akoestisch dempende producten en materialen gebruikt.

HET KANTOOR

concentreren en administreren

Volgens de respondenten van de survey gaan we deels afscheid nemen van de grote kantoortuinen met alléén maar bureaus. Sommigen gaven zelfs aan te verwachten dat we allemaal weer eigen kantoren krijgen. Wij hebben dit geïnterpreteerd in een ruimte waar aanzienlijk minder bureaus aan elkaar staan, en er verschillende opstellingen semi-afgesloten zijn van de rest van de ruimte.
Met het vloerontwerp is rekening gehouden met de anderhalve meter afstand.

HET THUISKANTOOR

waar werk en privé elkaar ontmoeten

Een thuiskantoor inrichten is heel iets anders dan een werkplek in een bedrijfspand. Hoe zit dat met de beveiliging van de WiFi of LAN aansluitingen? Veel van de op kantoor gebruikte apparatuur is thuis niet nodig. Je hebt immers snel genoeg aan een laptop of een all-in-one pc, er hoeft geen VoiP-telefoon of iotspot geplaatst te worden. Maar boven alles wil je dat je werkplek thuis bij je persoonlijke stijl past, vooral wanneer je deze in je woonkamer situeert. Uiteraard rekening houdend met de ergonomische richtlijnen die er gelden voor het uit te voeren beroep.

THUISWERKEN

Werkt dat?

De werkgever is verantwoordelijk voor elke werkplek   

Sinds de Coronacrisis werken we massaal thuis. En dat gaat niet onverdienstelijk. Maar of onze thuiswerkplekken voldoen aan de Arbonormen valt nog te bezien. Werkgevers zijn verplicht om iedere werknemer een werkplek te bieden waar hij of zij op een veilige en gezonde manier kan werken. Ook thuis. De thuiswerkplek beschikt over minimaal: 

– 4 m² werkruimte 
– 1 m² voor een plat scherm 
– 1 m² voor lees- en schrijfwerk 
– 1 m² voor kastruimte  
– 0,5 m² voor een vrijstaand ladeblok  
– ergonomisch meubilair en apparatuur

Hoe stel je jouw werkplek in? 

Staan jouw knieën in een hoek van 90 graden? Is er genoeg ruimte tussen de zitting van de stoel en jouw knieholtes? Wordt jouw onderrug goed ondersteund? Heb je voldoende afstand tot jouw beeldscherm? 

Met onderstaande richtlijnen kun je iedere werkplek arbo-proof inrichten.  

– De tafelhoogte voor zittend werk moet verstelbaar zijn van 65 – 85 cm. Werk je ook staand? Dan moet de tafel tot 130 cm versteld kunnen. 
– De afmetingen van het tafelblad moeten een minimale diepte van 80 cm en een breedte van 120 cm kennen. 
– Let ook op de positie van de tafel. Voorkom reflectie via het tafelblad. 
– En zorg voor voldoende vrije voetruimte. 

Thuiswerkovereenkomst 

In een thuiswerkovereenkomst kun je de werknemers informeren over de arbeidsrisico’s, werktijden, pauzes en gezond werken. Hierin kunnen ook zaken als onkostenvergoeding en beveiliging van bedrijfsgegevens worden opgenomen.

GZ en Succesfully ontzorgen 

Of je nu hulp nodig hebt bij het herinrichten van je kantoor, om meer ruimte voor overleg en gezonde werkplekken te creëren of je werknemers een ergonomische thuiswerkplek met goede soft- en hardware wilt bieden, 

GZ en Succesfully ondersteunen je bij alle werkplek vraagstukken.  

VOORZORGSMAATREGELEN

Werkt dat?

Veel mensen werken thuis tijdens de coronacrisis. Het risico hiervan is dat de beveiliging misschien minder goed op orde is dan op het werk zelf. En dat daardoor gevoelige gegevens op straat kunnen komen te liggen. Ook organisaties kunnen juist nu de dupe worden van internetcriminelen. En daardoor (imago)schade oplopen.

We geven je alvast wat inzicht in risico’s en maatregelen die je kunt nemen.

Security checklist

 

 

Software en hardware oplossingen

Natuurlijk staat of valt een veilige werkomgeving, of deze nu thuis of op kantoor is, met de juiste soft- en hardware. En om daar een goed beeld van de krijgen, is het belangrijk dat de behoeftes van de organisatie duidelijk zijn. Alleen dan kunnen wij een juiste IT omgeving inregelen.

Een Basis Office365 pakket is er al vanaf €34,85 per gebruiker per maand. En een instapmodel laptop al vanaf €820,00 ex. BTW.

Op maat gemaakte IT omgeving én werkplek inrichting, voor thuis of op kantoor. De beste combinatie van 2 werelden, maar wel naar de wens van jouw organisatie. Er is zoveel mogelijk en we willen je dat graag eens laten ervaren. 

PROJECTTEAM KANTOOR VAN DE TOEKOMST

Voor je werkplek op kantoor en thuis

Bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak. Om u van het beste advies te kunnen voorzien voor het 1,5 meter kantoor hebben wij daarom een projectteam samengesteld. Van alle disciplines is één gespecialiseerd in dit concept. Ons team voorziet je graag van vrijblijvend advies. Vraag via ons aanvraagformulier een gratis consult aan. 

GZ en Successfully helpen je graag verder.

BROCHURE

De brochure nog eens rustig (offline) nalezen? Je download de brochure “het werken van de toekomst” via onderstaande knop.

Deel deze pagina: