Verbeter de akoestiek op je kantoor
“Ja, is goed lieverd. Kook jij dan vanavond? Fijn.”
“Meneer Van Dijk, u ontvangt uw bestelling morgenochtend.”
“Genoten gisteravond? Ik las in de krant dat het een waanzinnig optreden was.”
“Natuurlijk, u kunt rekenen op gericht advies.”
Zomaar wat geluiden die je op de werkvloer hoort van collega’s onderling en aan de telefoon. Tel daar nog even een dichtslaande deur en een ratelende printer bij op. Behoorlijk storend, zeker wanneer je je wilt focussen op jouw eigen werk of wanneer je zelf een telefoongesprek wilt voeren. Gelukkig zijn er tal van oplossingen waarmee je de akoestiek op kantoor kunt verbeteren.
Wat is akoestiek?
Akoestiek is de wetenschap die zich bezighoudt met geluid. Wanneer men stelt dat een ruimte een slechte akoestiek heeft, dan wordt bedoeld dat de eigenschappen van die ruimte niet overeenkomen met het gebruik. Met andere woorden: er zitten ofwel teveel mensen op een beperkt aantal vierkante meters ofwel de ruimte is niet geschikt voor de werkzaamheden waar deze voor wordt ingezet. Je kunt je voorstellen dat in een concertzaal andere eisen ten behoeve van de akoestiek worden gesteld dan in een kantooromgeving.
In een kantooromgeving wil je zoveel mogelijk de reflectie van geluid reduceren. Hoe minder geluidsreflectie, hoe minder galm. En hoe minder galm, hoe minder geluidsdruk er ontstaat doordat geluiden zich “opstapelen”. Dit heeft twee gevolgen: ten eerste wordt elk geluid als minder storend ervaren en ten tweede wordt er minder geluid geproduceerd. Dat laatste komt omdat mensen van nature meer geluid gaan maken als de omgeving ook luidruchtig is, terwijl mensen stiller doen als de omgeving ook stil is. Beide effecten zijn gewenst want het uiteindelijke resultaat is dat de concentratie hoger is en daarmee ook de productiviteit.
Geluidsreductie op kantoor
De toename van populariteit van kantoortuinen en andere open-kantoor-constructies zorgt voor een toename van akoestische problemen. De hierboven genoemde geluidsdruk neemt toe naarmate de ruimtes groter en opener zijn. Gelukkig zijn er ook oplossingen die esthetisch zeer verantwoord zijn!
- Akoestische panelen
Deze panelen kun je op strategische plaatsen gebruiken. Ze vangen een deel van het geluid op en werken ook als decoratief materiaal. Bovendien zijn ze volledig naar eigen smaak te produceren - Akoestische systeemplafonds of -wanden
Goede systeemplafonds en wanden zijn de basis van een goede akoestiek. Hoe minder deze reflecteren, hoe beter de akoestiek voor een geconcentreerde werkomgeving in de basis is. - Beplanting
Planten hebben een licht geluidsabsorberende werking. Daarbij zorgen ze voor een schonere werklucht. Win-win! - Zachte vloerbedekking en raambekleding
Tapijt en gordijnen absorberen hoogfrequent geluid waardoor de klankkleur warmer en dus aangenamer wordt. Het alternatief voor beide is vaak een onbeschermde oppervlakte van glas en beton – beide materialen die juist heel veel geluid reflecteren en bijna niets opnemen.
Zoals hierboven beschreven is het niet alleen een kwestie van dempende materialen: het is een afweging tussen materialen die het probleem beperken en materialen die het probleem verergeren. Door niet voor dempende raambekleding te kiezen, kies je voor meer geluid dat op de ramen valt en de reflectie verhoogt. Zonder goede vloerbedekking, is de vloer onderdeel van het probleem in plaats van de oplossing.
GZ heeft bovenstaande en talloze andere professionele oplossingen voor een prettige werkomgeving. En je kent GZ. De oplossingen zijn ook nog eens ontzettend mooi om te zien. Creativiteit stroomt bij onze interieurarchitecten door het bloed. Ook als het gaat om de akoestiek. Het resultaat? Een inspirerende kantooromgeving op maat, akoestisch zeer verantwoord en bovendien bijzonder verrassend.
Verder praten? GZ OfficeXperience is er voor ieder kantoor. Meer weten? Neem contact op met GZ OfficeXperience via info@gz.nl, 075-6351231 of maak een showroomafspraak.