
Zuiver – “Tomorrow’s designs for today’s interiors”
Op de historische tijdlijn van de geschiedenis van designmeubilair is Zuiver misschien net een puntje aan het einde van de grafiek, maar in de relatief korte tijd dat Zuiver bestaat – sinds 2011 – hebben ze zich dusdanig op de kaart van het landschap gezet dat ze er niet meer weg te denken zijn. In 80 landen op 5 verschillende continenten jaagt de producent van designmeubilair intussen haar missie na: het voor iedereen toegankelijk maken van goed ontworpen producten.
Veel van deze betaalbare ontwerpen worden ook opgenomen in de interieuren die GZ ontwerpt, en GZ is ook dealer van het meubilair buiten projecten om. Maar naast leverancier en zakenpartner is Zuiver óók de buurmens. Het iconische koperkleurige dak van het hoofdkantoor valt niet te missen als je bij GZ uit de grote ramen kijkt (en ook goed te zien vanaf ons eigen dakterras).
Het assortiment van Zuiver bestaat uit van alles: stoelen, banken, tafels, kasten, kleden en veel meer. Zoals: themacollecties, mooie verlichting en allerhande accessoires om het meubilair extra goed tot z’n recht te laten komen.
Mooi, maar ook duurzaam
Natuurlijk zijn ook de buren bezig met duurzaam ondernemen, zelfs al geven ze toe van oorsprong geen duurzaam merk te zijn. De noodzaak is echter inmiddels doorgedrongen en er wordt naar gehandeld. “Als we ontwerpen, ontwerpen we voor de toekomst”, aldus hun creative director. Het eerste 100% gerecyclede product is dan ook een feit, maar daar laat Zuiver het niet bij: in 2030 moet een groot deel van het productieproces gebruik maken van gerecyclede hernieuwbare en hernieuwbare materialen en grondstoffen. Daarnaast hebben ze ook niet-onderhandelbare regels op het gebied van mensenrechten. Zuiver volgt rondom de klimaatcrisis, onderwijs en armoede de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen die duur UNESCO in 2015 zijn uitgezet. Concrete maatregelen, dus, en noodzakelijk ambitieuze plannen om het beter te doen.