Wegwerpplastic out

Is wegwerpplastic nu echt zo schadelijk voor onze omgeving? Deze feiten zetten je met twee benen op de grond: iedere minuut belandt er een vuilniswagenlading aan plastic afval in zee. Afval dat we op de meest afgelegen plekken op aarde terugvinden en waaraan meer dan 100.000 zeedieren per jaar overlijden. En van het afval dat niet in zee belandt, wordt slechts 10% gerecycled. Tijd voor actie!

Feiten op een rij
Meer dan 80 procent van het afval in de oceanen bestaat uit plastic. Dit is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook voor de mens. Plastic komt namelijk via vissen en schelpdieren in ons voedsel terecht. Bovendien is wegwerpplastic slecht voor de economie: naast de verspilling van materiaal staan we voor hoge kosten om de troep weer op te ruimen. Daarnaast zijn vervuilde zeeën en stranden slecht voor de visserij en het toerisme.

Maatregelen
Vanaf 2021 gaat single use plastic in de ban. Plastic bekertjes, bestek, borden en rietjes verdwijnen uit de schappen en ook drank- en voedselverpakkingen van piepschuim, roer- en wattenstaafjes, ballonstokjes en zakjes van dun plastic vallen onder het verbod. De Europese richtlijn bepaalt daarnaast dat producenten van onder meer sigarettenfilters, ballonnen en bepaalde voedsel- en drankverpakkingen vanaf 2021 moeten betalen voor de opruimkosten van hun zwerfafval.

Milieuvriendelijke alternatieven
Een goede zaak, vinden wij bij GZ. Onze focus ligt op circulariteit en milieuvriendelijkheid, single use artikelen horen niet in deze visie. Juist daarom investeren ook wij in een groener assortiment: biologisch afbreekbare kartonnen bekertjes en bakjes, composteerbare houten roerstaafjes, gerecyclede kartonnen bordjes en meer. Om onze woorden kracht bij te zetten, krijg je deze maand bij een minimale besteding van € 50,- aan duurzame wegwerpartikelen automatisch € 5,- korting.

Bestel hier jouw groene facilitaire producten met korting.

Bronnen: nu.nl en greenpeace.org

Wij doen mee aan de Green Business Club PrintLess Contest: Tone it down!

In april en mei doen wij mee aan de Green Business Club PrintLess Contest: Tone it down! waarin bedrijven en regio’s in Nederland twee maanden lang met elkaar de competitie aan gaan om zo min mogelijk te printen!

Afgelopen jaar deden Accenture, Arcadis, CBRE, Loyens & Loeff, Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen VU, Faculteit der Rechtsgeleerdheid VU en gemeente Amsterdam Zuidas al mee aan de competitie in Amsterdam Zuidas. In totaal werden er in twee maanden tijd maar liefst 522.941 blaadjes printpapier bespaard!

Vanwege dit grote succes wordt de competitie dit jaar nationaal georganiseerd. Het centrale doel van de competitie: reduceren van het papierverbruik, vergroten van het bewustzijn van het printgedrag en structurele gedragsverandering.

Wist je dat je door het niet uitprinten van één pagina je ca. 200 ml water en 12,7 gr CO2 kan besparen? Ook verbruik je minder energie en inkt en wordt er per 8333,3 blaadjes printpapier één boom bespaard!

Wij doen mee! Jij ook? Probeer zo weinig mogelijk te printen en help ons winnen!

Papierwerk

Papierwerk, een term met een flinke negatieve lading. Men heeft direct de associatie met grote stapels achterstallige administratie. Onze associatie? Wij denken aan de prachtige lampen van Greypants, aan de waanzinnige Wiggle chair en aan het milieuvriendelijke printpapier van BalancePure.

Om op te kladden

GZ OfficeXperience levert verschillende soorten duurzaam papier waaronder:

• Multicopy Zero. Dit CO2-neutrale premiumpapier is geschikt voor alle kantoormachines. Het wordt geproduceerd in FSC®- en PEFC ™- gecertificeerde Scandinavische fabrieken waar het papierproductieproces bijna volledig wordt aangedreven door hernieuwbare biobrandstoffen. Het papier wordt op verantwoorde wijze vervaardigd uit hout dat is verkregen uit duurzaam beheerde bronnen en voor elke boom die wordt geoogst, worden er twee of drie geplant.

• Dit gerecycled helderwit ongestreken kantoorpapier is gemaakt van 100% gerecycleerde vezels. Dankzij de zorgvuldige voorselectie en sortering van wit gebruikt kantoorpapier heeft BalancePure hetzelfde kwaliteitsniveau als houtvij ongestreken kantoorpapier.

 

Om in te leven

Of papier een positieve bijdrage kan leveren aan jouw kantoor-, zorg- en leeromgeving? Nou en of!

• Greypants lampen. De eerste Graypants lamp zag in 2007 het levenslicht. Deze van gerecycled golfkarton geproduceerde lampen, de Graypants Scraplights, zijn inmiddels in veertig landen ongekend populair. En niet voor niets.

• Toegegeven, je moet ervan houden. Deze Wiggle chair is gemaakt van golfkarton en hardvezelplaat. De ontwerper is Frank Gehry, een architect die bekend staat om het gebruik van ongewone materialen. De Wiggle Chair zit comfortabel, is robuust en bovendien duurzaam.

• Richlite meubilair. Meubels van Richlite zijn opgebouwd uit lagen papier van gerecycled afval en FSC®-hout, deze elementen worden met een phenolhars geperst tot stootvaste panelen. Keihard, waterbestendig en door-en-door gekleurd. En super eco-friendly.

• Heb je de Moooi paper chandelier al gezien? Deze kroonluchter is gemaakt van papier dat laag voor laag is geplakt en vervolgens afgelakt.

 

Papierwerk, da’s gewoon gaaf en milieuvriendelijk tegelijk!

Timemanagement

Zo efficiënt mogelijk omgaan met de beschikbare tijd. Juist in de huidige manier van werken, waarin flexibiliteit werktijden en -locaties doet vertroebelen en waarin de werkdruk hoger is dan ooit, is timemanagement onmisbaar. Als je wilt voorkomen dat je alleen nog maar met jouw werk bezig bent tenminste.

Beschik je over de juiste vaardigheden, dan kun je zelfs de hoogste werkdruk aan. De slag om efficiency, hoe win je hem?

#1 verkrijg inzicht
Wat doe je eigenlijk precies? Schrijf het op. Ook de kleine klussen die ogenschijnlijk nauwelijks tijd kosten, ze zijn vaak stiekeme tijdvreters.
#2 maak een plan
In een realistische planning reserveer je voldoende tijd voor de taken die je bij #1 hebt beschreven. Bouw marges in, zodat je niet in de stress raakt van een naar voren gehaalde deadline en zodat je die ene spoedklus ook kunt oppakken. En: wissel leuke klussen af met minder leuke. Zou houd je het…ja: leuk.
#3 plan!
Ben je een ochtendmens? Of krijg je juist ’s middags meer gedaan? Plan de gecompliceerde werkzaamheden op de momenten waarop jouw concentratie optimaal is.
#4 maak keuzes
Stop met brandjes blussen. Zet de telefoon op stil en jouw mailprogramma uit. Focus op je prioriteiten en handel pas daarna minder urgente zaken af.
#5 zorg voor een opgeruimd bureau
Niemand werkt optimaal aan een bureau waarop geen centimeter blad te zien is. Zorg voor een georganiseerde werkplek waar alles een eigen plek heeft.
#6 werk gedisciplineerd
Houd je aan het plan en laat de boel de boel. Natuurlijk moet je een spoedklus kunnen oppakken, maar dat praatje met jouw favoriete collega, dan kan ook een uurtje later. In de pauze bijvoorbeeld.
#7 wees klaar voor morgen
Ruim jouw bureau op, check of de planning nog actueel is en… geniet van je vrije tijd!

Meer weten? Neem contact op met GZ OfficeXperience via info@gz.nl, 075-6351231 of www.gz.nl.

ORGATEC ’18 – new visions of work

De Orgatec wordt beschouwd als een unieke handelsbeurs voor de planning, ontwerp en inrichting van werkomgevingen en meubilair. De tentoonstelling toont oplossingen voor de hele sector van kantoor- en commercieel vastgoed. Exposanten uit meer dan 40 landen tonen de nieuwste trends en innovaties op het gebied van meubilair – licht – akoestiek – media en technologie. En ja, GZ was daarbij!

Let’s keep moving
Agility and Vitality: de nieuwe buzz-term voor de ruimtelijke verandering van traditionele werkmethoden naar het nieuwe werken. In plaats van starre en hiërarchisch georganiseerde kantoorstructuren moeten omgevingen van vandaag flexibel reageren op verschillende activiteiten en werkmethoden. Nieuwe producten zijn gericht op een moderne werkcultuur die de nadruk legt op mobiliteit, creativiteit en flexibiliteit. Aanpasbare meubels worden de norm! Verder spotten wij op de beurs veel beweging; schommels, draaistoelen, balance boards en verplaatsbare werkplekken. Het is voor iedereen duidelijk: de hele dag zitten kan echt niet meer!

Focus in the Office
Toekomstgerichte werkomgevingen zijn plaatsen van uitwisseling en communicatie. Dit maakt een goed interieurontwerp tot een nog grotere uitdaging. Coworking-ruimtes of andere open werkstructuren hebben de juiste balans nodig in de akoestiek. Akoestische oplossingen zijn onmisbaar geworden om in een open werkomgeving informele gesprekken te kunnen voeren en geconcentreerd werk te kunnen doen. Meer en meer leveranciers spitsen zich toe op deze vraag. Panelen, gordijnen, roomdividers en room-in-room vergaderkamers vormen de nieuwe lay-out van de open werkvloer.

Let your color shine trough
Op het gebied van kleur hebben we een aantal trends gespot. Enige tijd terug hebben wij in onze blogpost al gesproken over de Monochrome trend. Het werken met naast elkaar geplaatste nuances van een enkele kleur, ontstaan door menging met wit en-of zwart, dus tinten die vanuit het origineel kunnen worden gemaakt. Ton-sur-ton is een andere benaming van deze manier van kleurverwerking. Duidelijke vlakken creëren in een open werkcultuur kan bijdragen aan het gevoel van geborgenheid, structuur en zone-scheiding.
Binnen deze kleurzones viel ons oog op de vele groen-, aarde- en roze tinten, met een sprankje kobaltblauw of zonnegeel. In onderstaande moodboards hebben wij hier meer aandacht aan gegeven.

Flexibel Greenery
Op het gebied van groen zien we een splitsing in de toepasbaarheid. Daar waar twee jaar terug de Jungle Fever-trend de werkomgeving overnam, wordt de groenvoorziening nu wat subtieler teruggebracht. De mos- of plantenwand is nog steeds in trek, maar wanneer deze wordt toegepast is het in de rest van de werkomgeving wat subtieler. Een andere keuze die wij zien, is het plaatsen van veel planten in losse potten. Veelal op de vloer in kleine groepjes bij elkaar. Verschillende planten in verschillende maten zijn hierbij belangrijk voor een ontspannen beeld.

Transformatie oude kantoorpanden

Voldoet jouw kantoorpand aan de eisen van 2023?

Het is aan de orde van de dag: de transformatie van oude kantoorpanden. Want, zo verplicht minister Ollongren, vanaf 1 januari 2023 dient elk kantoor met meer dan 100 m2 vloeroppervlak te zijn voorzien van het energielabel C of hoger. Meer dan de helft van onze kantoorruimte, zo’n 43 miljoen vierkante meter – veelal gebouwd voor 1990, voldoet nog niet aan deze norm. Werk aan de winkel dus.

Verduurzamen
Om te voldoen aan energielabel C of hoger moeten duizenden panden in ons land de komende vier jaar worden verduurzaamd. Kantoren met een D-, E- of F-label kunnen veelal zonder bouwkundige ingrepen worden aangepast. Overstappen op ledverlichting en/of het toepassen van dubbel glas zijn voldoende om aan eisen van een hoger label te voldoen. Kantoren met het G-label daarentegen, hebben ingrijpender aanpassingen nodig. Aan de slag dus, want vanaf 1 januari 2023 mogen kantoorpanden die niet aan het A-, B- of C-label voldoen, niet meer worden gebruikt. Meer informatie hierover lees je op de site van RVO.

Als je dan toch aan het verbouwen bent…

… zet dan ook alles op alles om een inspirerende werkomgeving te creëren. Weg met die halfdode plantjes, niet verstelbare bureaus met gefineerd werkblad en plastic pennenbakjes! Weg met die systeemwanden tussen de werkplekken. En weg met die dodelijk saaie kantine met de o-zo-praktische stapelbare stoeltjes. Maak plaats voor een inrichting die past bij de cultuur van jouw bedrijf, die aansluit op de doelstellingen én op de behoefte van jouw medewerkers. GZ heeft legio voorbeelden van inspirerende werkomgevingen. Een kleine greep:

  • Bekijk de lunchruimte van KZ/Hiltex: robuust en praktisch tegelijk. De grote uitnodigende tafels, de verlichting, de vloer(kleden), de stoelen (ook al zijn ze stapelbaar ;-)), vergaderen in deze loungeachtige omgeving is geen straf.
  • Check ook de inrichting van Kyocera in Schiphol-Rijk: een akoestisch hoogstandje en met de supercombinatie van kleur en licht bovendien een fijne plek voor overleg en het uitwerken van offertes, notulen enzovoort.

Om inspirerend te zijn, hoeft jouw kantoor echt geen Google-office-look-a-like te worden. Ook kantoren zonder glijbaan of hangmat kunnen een ideale basis vormen voor een werkplek met beleving.

De interieurontwerpers van GZ zorgen voor de juiste mix van ruimte, kleur, vorm, licht en materiaalsoort. Meer informatie? 075 635 1231.

Patricia Keizer van GZ in ArchitectenPunt magazine

Deze maand in Architect en Interieur magazine: Onze eigen Patricia Keizer! In een persoonlijk interview vertelt zij over haar kijk op het vak interieurstylist en –ontwerper.

‘De een raakt geïnspireerd door een gebouw, de ander door een lieveheersbeestje. Maar je moet het dus wel ervaren.’ – Patricia

 

Open het artikel door op de afbeelding te klikken.

Ook uit ArchitectenPunt: Project HAN – De nieuwe lunchruimte van de Hogeschool Arnhem Nijmegen

Project HAN – De nieuwe lunchruimte van de Hogeschool Arnhem Nijmegen

GZ heeft voor de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) de lunchruimte flink onder handen genomen. De ruimte had weinig daglicht en een onaangename akoestiek. Tijd voor actie dus! En een uitdaging voor de GZ Studio.

De opdracht vanuit HAN en Compass Group luidde: creëer een sfeervolle plek waar zowel sudenten als docenten zich welkom voelen om te consumeren, (re)creëren, communiceren en te concentreren (de vier c’s). ‘Of we een hippe en toch tijdloze sfeer konden neerzetten in het souterrain waar de uitdagingen op het gebied van licht en akoestiek aanzienlijk waren. Nou, ja dus!’ aldus Patricia Keizer, interieurontwerper bij GZ.

De uitdaging zat hem vooral in de hoogte van het plafond. Met 2,30 meter en leidingwerk wat direct boven het plafond loopt, was het uitzoeken van lichtpunten best even zoeken. In ons inrichtingsvoorstel hebben we alle wensen inzake licht, akoestiek en de vier c’s tot in detail uitgewerkt. Tevens hebben we gewerkt met akoestische visuals van MAVVA en heeft KNS Projectmeubilair & Interieurbouw een tweelaags prodium in de entree van de lunchruimte gerealiseerd. Voor de verlichting hebben we gekozen voor Scraplights; lampen van gerecycled karton. Het meubilair komt van Eromes en voldoet aan de combinatie van -redelijk- tijdloos, dynamisch, geschikt voor intensief gebruik en passend bij de funties van de 4 c’s uit het concept van Compass Group. Tot slot maken de houten jaloezieen van Meeflex de ruimte af. Het hout dempt het geluid en geleidt nu op diffuse wijze door de raampartijen heen.

‘Het ontwerp was een perfecte vertaling van de wensen van de HAN en onze hospitalityorganisatie. Het past bij waar HAN voor staat. Dat geldt voor kleur- en materiaalkeuze, maar ook voor de oplossingen inzake de gebruikerswensen. Er komen vaak grote groepen in de lunchruimte, deze mogen de andere bezoekers natuurlijk niet tot last zijn. GZ heeft hierop ingespeeld met akoestische panelen en raambekleding, grote planten en zitplekken op verschillende hoogtes. Kortom, het totaalplaatje klopte gewoon. De realisatie is redelijk vlekkeloos verlopen. Best uniek, omdat deze plaatsvond rondom en tijdens de bouwvak. Het resultaat wordt inmiddels dankbaar in gebruik genomen. Ik kan niet wachten om hier partijen en evenementen te organiseren. In deze ruimte kunnen we prima een diplomeringsbijeenkomst organiseren, terwijl er aan de andere kant een overleg plaatsvindt. naast het profijt voor de gebruiker merk ik dat ook de collega’s op de werkvloer enorm enthousiast zijn. Het is geen straf om veertig uur per week de werken in deze mooie omgeving.’ – Maj Mulder, vestigingsmanager Compass Group.

Ook uit ArchitectenPunt: Patricia Keizer van GZ in ArchitectenPunt magazine

Flexibel zijn werkt!

Vijf dagen per week van half negen tot vijf op kantoor. Met een half uur lunchpauze die je besteedt aan een potje patience terwijl je je tegelijkertijd boterham verorberd en je halve liter lauwe melk opslobbert. Dat was tot een paar jaar geleden zo’n beetje de standaard. Gelukkig werken we inmiddels enorm flexibel: qua duur, qua tijd en qua omgeving.

Drieluik: arbeidsduur, werktijden, plaats
Op 1 januari 2016 verving de Wet flexibel werken de daarvoor geldende Wet aanpassing arbeidsduur. Deze relatief nieuwe wet biedt een aantal mogelijkheden inzake arbeidsduur, werktijden, en werkplekken. Zo kun je jouw werkgever vragen om een flexibel werkrooster, of je op een andere plek mag werken -thuis bijvoorbeeld- en je kunt een verzoek indienen om minder -of meer natuurlijk- te gaan werken. Dat kon natuurlijk ten tijde van de oude wet ook al, vragen stond altijd al vrij, maar met de Wet flexibel werken sta je wat sterker. Deze mogelijkheden in flexibiliteit zijn overigens niet alleen goed voor werknemers, ook werkgevers worden er beter van. Een optimale afstemming van werk en privé resulteert namelijk in een verbetering in prestaties.

Flexibele werkgever? Meer werken!
Dat flexibiliteit loont, bewijst ook het onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen i.s.m. Moneypenny: hieruit blijkt dat werknemers 35% meer willen werken als hun werkgever investeert in thuiswerken en flexibele werktijden (bron: mkbservicedesk.nl). Een interessant gegeven, zeker gezien de grote groep babyboomers die binnen nu en enkele jaren het strijdtoneel der arbeid verlaat. De krapte die dat met zich meebrengt, kan dus voor een groot deel worden opgevangen met huidig personeel. Mits werkgevers bereid zijn te flexibiliseren.

Overlegschommels
Je kunt je voorstellen dat de eerder geschetste situatie -vaste tijden, vaste plek, bammetje tussendoor- niet bepaald inspirerend werkte. Dat is met de werkplekken van nu wel anders: we werken op de gaafste plekken met ergonomisch meubilair, klimaatbeheersing en voldoende daglicht. Natuurlijk gaat de ene werkgever wat verder op het vlak van inspiratie -denk aan de hangmatten van Google, de glijbaan van Prada en de overlegschommels van technologiebedrijf Box uit Palo Alto- dan de ander, maar nagenoeg niemand werkt meer achter een te laag bureau, met een krakende bureaustoel en een verkeerd ingesteld beeldscherm. Wel? Hoog tijd om wat inspiratie op te doen bij GZ!

Inspiratie nodig? Neem contact op met GZ OfficeXperience via info@gz.nl, 075-6351231 of www.gz.nl.

Een team met XYZ is een abc

We hebben anno 2018 te maken met vier generaties op kantoor: babyboomers, generatie X, generatie Y en de nieuwkomers: generatie Z. Enorm divers dus. Enorm lastig? De meningen verschillen!

De kenmerken per generatie

  • Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1960): deze generatie werd geboren in de tijd van de wederopbouw en groeide op in de woelige jaren tussen 1965 en 1975. Babyboomers zijn ambitieus en trouw, lange dienstverbanden zijn eerder regelmaat dan uitzondering.
  • Generatie X (geboren tussen 1961 en 1980): generatie X groeide op in een periode van economisch verval. Dat had echter geen negatieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Deze goed geschoolde generatie is vindingrijk en vindt vrije tijd minstens zo belangrijk als voldoende financiële middelen.
  • Generatie Y (geboren tussen 1981 en 1995): millennials zijn opgegroeid in een periode die gekenmerkt wordt door technologische ontwikkelingen en economische voorspoed. Deze generatie waardeert flexibele werktijden en verandert regelmatig van werkgever.
  • Generatie Z (geboren tussen 1996 en nu): ook deze generatie is opgegroeid in een tijd van economische voorspoed en zet haar eerste stappen op de arbeidsmarkt.

De perfecte mix

Natuurlijk zijn factoren als stressbestendigheid, werklust, doorzettingsvermogen en ambitie eerder toe te schrijven aan personen dan aan hele generaties, maar toch hebben omgeving, mate van welvaart en de tijd waarin men opgroeit invloed op persoonlijkheid en houding ten opzichte van arbeid. Diversiteit op de werkvloer… we ontkomen er simpelweg niet aan. En dat is maar goed ook -vinden wij-, want waar in een team de babyboomer het overzicht bewaart, draagt de millennial technische oplossingen aan terwijl generatie X het voortouw neemt. Durf gebruik te maken van ervaring. Durf te vertrouwen op technologie. Durf open te staan voor andere denkwijzen. Hoe? Wij vertellen het je:

Accepteer de verschillen
Babyboomers werken vaak jarenlang voor dezelfde werkgever en houden van werken in teams, generatie Y daarentegen kijkt na een paar jaar weer om zich heen en presteert het beste als solist.

Communiceer
Vind je het niet prettig dat iedereen tutoyeert? Vertel het! Wil je werkwijzen moderniseren? Bespreek het! Zie je kansen? Deel ze!

Zet de juiste persoon op de juiste plek
Optimaliseer de workflow. Generatie X heeft overzicht, generatie Z heeft nieuwe ideeën.

Leer van elkaar
Heb respect voor ervaring, maar ook voor nieuwe ideeën.

Wees flexibel
Voor de een gemakkelijker dan voor de ander. Stel je voor dat al twintig jaar hetzelfde doet en de zaken er opeens heel anders voor staan. Lastig! Maar besef ook dat vooruitgang geweldig is.

Een optimale werkomgeving is meer dan een ergonomische stoel en goede devices. Bij GZ begrijpen we dat. Wil je de generaties op kantoor verenigen en optimaal ondersteunen? Neem contact op met GZ OfficeXperience via info@gz.nl, 075-6351231 of www.gz.nl.