Wat doen we in de toekomst niet meer?
Werken we over vijf jaar nog steeds voornamelijk op kantoor? Met z’n allen en tijdens dezelfde uren? Gebruiken we dan de fax nog en delen we dan nog steeds visitekaartjes uit? Of is het kantoor straks een ontmoetingsplek en werken we voornamelijk flex?
Exit
Genoemde fax zal over vijf jaar wel écht alleen nog maar verkrijgbaar zijn bij de antiekhandel. En de vaste telefoon? We geloven ook niet dat daar nog toekomst in zit. Hij zal gerust nog even op onze bureaus blijven staan, maar waarschijnlijk pakken we de komende jaren steeds vaker onze smartphone met voorgeprogrammeerde nummers en mogelijkheid tot bellen vanuit een browser.
En hoe zit het over vijf jaar met onze kantoorpanden en werktijden? Als we Wim de Ridder, hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente moeten geloven wordt het kantoor straks voornamelijk een ontmoetingsplek. En onze werktijden? Erik Bouwer, journalist en publicist op het gebied van technologie en informatie, beweert dat we echt niet nog twintig jaar knokken tegen de ochtend- en avondspits. (Bron). Zeer waarschijnlijke voorspellingen. We verwachten dat we over vijf jaar zo’n 15% minder kantoorruimte zullen gebruiken. Daarnaast zal ook de bezettingsgraad dalen. Deze ontwikkelingen vereisen een andere manier van kantoorinrichting. De nieuwste technologieën moeten optimaal kunnen worden geconsumeerd en flexibiliteit is het sleutelwoord.
Blijvertjes
Kijk, een bureau blijft nodig. Evenals een goede stoel, computer, een prettige omgeving en de koffieautomaat. De combinatie van op kantoor werken en vanuit huis of een andere locatie zal steeds meer vorm krijgen. Dat betekent dat ook thuiswerkplekken beter moeten worden ingericht (denk aan ergonomie) en gefaciliteerd (snel internet is een must). Op kantoor zullen minder bureaus staan, maar steeds meer behoefte komen aan flexplekken en hang-outs: inspirerende plekken waar je samenkomt met collega’s en klanten of je juist even terugtrekt om die ene klus af te maken. Deze plekken vereisen een innovatieve inrichting en een prettige ambiance. In de cloud werken wordt dus steeds belangrijker. En werktijden? Die zullen steeds meer gaan variëren. Want die files, daar zijn we wel klaar mee.
Op zoek naar een flexibele kantoorinrichter met duidelijke toekomstvisie? Neem contact op met GZ OfficeXperience via info@gz.nl of bel ons op 075-6351231.