MIX & MATCH - Bezoek aan de Salone del Mobile in Milaan

MIX & MATCH - Bezoek aan de Salone del Mobile in Milaan

Op ontdekkingsreis naar Milaan

“Naar Milaan gaan” betekent voor mensen in de design-wereld dat er veel kilometers gemaakt gaan worden om zoveel mogelijk trends en nieuwe producten te zien in een korte tijd. Vanwege het uitgestrekte karakter van het evenement is dat nog geen eenvoudige opgave.

Naast de meubelbeurs in het enorme beursgebouw zijn er ook allerlei presentaties in de stad zelf. Die bevinden zich in oude loodsen, op verlaten fabrieksterreinen en in afgehuurde garages. Hier kun je een mooie mix vinden van presentaties van studenten, zelfstandige ontwerpers, limited editions, ambachtelijke makers en gevestigde namen. Ook grote wereldmerken zoals Mercedes en Samsung zijn aanwezig. Zij huren vaak bekende kunstenaars of ontwerpers in om hun merk te promoten door middel van een installatie of happening.

In Milaan valt steeds meer te kiezen

Het evenement groeit enorm; design is big business en dat is aan alles te merken. Het blijkt steeds lastiger om er tussen al het PR-geweld de pareltjes uit te pikken die de moeite waard zijn. Door het volgen van bepaalde ontwerpers en merken op social media vormt zich in de weken voorafgaand aan het evenement al een aardig beeld. Naast de reeds bekende evenement-locaties zoals Zona Tortona, Ventura Lambrate en het Brera Design District, is er dit jaar nog een nieuwe locatie bijgekomen; Ventura Centrale. De verlaten bogen onder het centraal station van Milaan lenen zich ook weer uitstekend voor mooie presentaties.

Waren er vorig jaar nog veel merken met presentaties in “Jungle” sferen, dit jaar was het vooral een bonte mix van patronen en prints in heftige kleurcombinaties. Alles met een vette knipoog naar de Italiaanse design-stroming Memphis, die furore maakte in de jaren ’80 van de vorige eeuw.

De Scandinavische merken lieten een rustiger kleurbeeld zien, met veel vergrijsde pasteltinten.

Ikea presenteerde zich dit jaar ook in Milaan met een compleet Ikea-Festival; met foodtrucks, workshops en lezingen. Ook hadden zij kunstenaars losgelaten op hun meubilair om het te “customizen”.

Op de EuroLuce, de tweejaarlijkse beurs voor verlichting, die parallel loopt aan de meubelbeurs, draait het alleen nog om Led en O-led. Er waren inventieve oplossingen te zien om het platte led-element toch volume te geven.